Als je onder koud water doucht wordt je dan niet verkouden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hier achterliggende gedachte zou kunnen zijn dat het je weerstand verhoogt, alleen werkt dat zo niet. Voor een goede weerstand kan je beter gezond eten en voldoende naar buiten, normaal aangekleed als het koud is.
Gezond leven verhoogt je eerstand, koud douchen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de vraag blijkbaar anders gelezen.
Als je koud doucht, voorkomt dat verkouden worden. Wat je volgens mij ook uit bovenstaande zin kan halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ik denk mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk was. De vraag is of je inderdaad met koud douchen kan voorkomen dat je verkouden wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt als man wel een erg klein piemeltje, maar verkouden....

Antwoorden (3)

Verkoudheid wordt niet ( zoals zo vaak gedacht) veroorzaakt door kou, maar door een virus; dus nee van de koude douche wordt je niet verkouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, natuurlijk wordt je dan niet verkouden!

Waardoor zou je verkouden worden dan?

Al die mensen die in noordelijke landen in ijskoud water springen worden niet verkouden.

Al die mensen die een nieuwjaarsduik nemen (heel koud)
worden niet verkouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkouden word je binnen, niet buiten, leg ik vaak uit. Ik moet daar even bij vermelden dat ik nogal eens mensen meemaak uit warme, droge streken waar verkoudheid niet bekend is. In het winterseizoen komen virusinfecties zoals verkoudheid en griep vaker voor omdat mensen elkaar vooral via hoesten binnenshuis of in het OV of op de school of werkplek vele malen makkelijker besmetten dan in de open lucht. In die open lucht zijn die virussen namelijk nauwelijks levensvatbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je heldere antwoord. Weer wat geleerd :-) Hoe zit het eigenlijk met verkouden worden als je op de tocht loopt. Kan dat een oorzaak zijn, en hoe zit dat dan? Want tocht is eigenlijk buitenlucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kou kan er wel voor zorgen dat je weerstand vermindert. Als die blootstelling langdurig is heeft je lichaam veel energie nodig om warm te blijven maar tijdelijke kou zorgt er ook voor dat je slijmvliezen meer vocht afscheiden waar micro-organismen beter in gedijen dan in droogte. In zoverre kan koude het ontstaan van virusinfecties wel iets bevorderen.